FacebookBulgarianEnglishFrenchGermanGreekRussian

Националната сигурност на държавата в условията на пандемия от коронавирус

От началото на 2020 година, когато избухването на нова коронавирусна инфекция стана основна тема в световния дневен ред, около нея бързо започнаха да се появяват различни слухове и конспиративни теории. Сред тях бяха, например, измислени методи за защита от инфекция, като се яде голямо количество витамин С или чесън, радикално по-голям брой жертви, които китайските власти уж крият и супа от прилепи като основен източник на зараза.

В отговор на разпространението на тези съобщения Световната здравна организация (СЗО) започна кампания в Twitter, за да развенчае подобни митове, а Facebook започна активно да моделира противоположни съобщения.

Отделен сюжет сред тези теории на конспирацията е свързан с т.н. бойна употреба, като „бойно отровно вещество“ на новия вирус, върху който, според авторите на тази теория, е разработен от Китай. По открити данни в световната информационна мрежа нейният източник е израелският специалист по сигурността Денис Шохам, който в разговор с редактора на десния американски уебсайт The Washington Times след анализ предполага, че „някои лаборатории в Института по вирусология на Ухан вероятно са участвали в разработването на биологично оръжие, поне косвено“.

Опитите за адаптиране на естествените вируси за използване като биологично оръжие са направени през 20 век в поне две страни: САЩ и СССР. Въпреки това, теорията за военния произход на новия коронавирус изглежда неубедителна, не защото Китай изостави разработването на биологично оръжие още през 1984 г., като се присъедини към международната конвенция от 1972 г., а поради факта, че в арсенала на биолозите сега има много по-опасни патогени, които са показали своята ефективност във военните програми (едра шарка – от лат. variola vera или Вариола – смърност на заразените от 20-50%, вируса Марбург – от лат. Marburg Fever virus – смърност на заразените от 70%, вируса Ебола и много други, които доближават 100% смъртност на всички възрастови групи от хора).

Коронавирусът, който засегна много страни през последните месеци, създаде нова реалност, а именно епидемия, която не познава граници, за която няма все още измислена ваксина или внедрено и изпитано протоколно лечение. Липсата на информация за този нов вирус и сериозните притеснения относно възможните последици принудиха много държави да предприемат крайни мерки за защита на националната сигурност на своите държави и опазването на здравето на гражданите си, които преди няколко седмици биха изглеждали немислими, а именно:

  • Затваряне в едностранен порядък на сухопътни, морски и въздушни граници. 
  • Тотално спиране на въздушния трафик. 
  • Спиране на международната търговия. 
  • Въвеждане на комендантски час и използване на армията. Използваните досега техники се основават на два конкурентни подхода: потискане на заразата и нейното смекчаване.

Целта на първия подход (потискане на заразата) е напълно да се спре появата на нови случаи на заболяването. Тя се основава на радикално намаляване на контактите между хората чрез карантина, отдалечаване от физическата комуникация на хората, затваряне на училищата, университетите и организациите от публичния и частния сектор.

Целта на втория подход (смекчаване на заразата) е да се смекчи епидемията, с което да се защитят гражданите с висок риск (хронично болни и възрастни хора). Тя се основава на изолацията на хората, заразени с коронавирус и на тези, които са влезли в контакт с тях, както и значително намаляване на броя на социалните контакти сред представители на рисковата група. „Използването на стратегия за смекчаване в рамките на три до четири месеца може да намали броя на сериозните случаи с две трети, а броят на смъртните случаи наполовина. Но в същото време броят на критично болни пациенти, които се нуждаят от интензивни грижи, ще бъде осем пъти по-голям от максималния болничен капацитет“ (По препоръката на изследователския екип към премиера Борис Джонсън).

Изявени експерти и изследователи в областта на медицината и сигурността от Израел, Китай и Руската федерация предлагат и третия подход т.н. „комбиниран подход“, който компилира мерки за смекчаване и мерки за потискане през различни периоди. Преходът към използването на мерки за потискане и тяхното прекратяване ще се определя от броя на пациентите в интензивните отделения.

Генерални сценарии за националната сигурност на държавите по света в условията на пандемия от коронавирус

Предвид създалата се обстановка в световен мащаб могат да бъдат представени два генерални сценария за националната сигурност на държавите по света в условията на пандемия от коронавирус: 

Първият генерален сценарий е оптимистичен. Основните предпоставки за този сценарий предполагат следните хипотези:

  •  Коронавирусът се определя само като тежък грип.
  • Предприетите мерки от държавите би следвало да бъдат ефективни. 
  • Горещото време би следвало да забави разпространението на вируса, което твърдение е оборено от редица епидемиолози към настоящия момент. 
  • Настоящата епидемия ще бъде успешно задържана в Китай, Европа и САЩ и няма да рецидивира в други страни. 
  • През последното тримесечие на годината икономиката ще се нормализира и рязък спад на брутения вътрешен продукт (БВП) няма да се случи. 
  • Не се предвиждат сътресения по отношение на националната сигурност на пострадалата държава. 

Вторият генерален сценарий е негативен. Основните предпоставки за този сценарий предполагат следните хипотези: 

  • При дълга пандемия (с времеви диапазон над половин година) повечето страни няма да могат да контролират нивото на инфекция и да контролират заболяването поне през следващите шест месеца до една година. 
  • Милиони хора ще загинат по целия свят.  Икономиката на страните ще страда от тежък спад на производството. 
  • Системите за управление на държавите ще започнат да излизат от строя една по една. 
  • Ще се наблюдава разграждане на държавността.

Радикалните елементи (ултра десни движения, терористични организации и автократични режими – чрез използване на мигрантски вълни) могат да използват тази ситуация за своите действия под прикритието на създалата се паника.

Настоящата криза предизвикана от коронавируса разкри слабостите на глобализацията и в дългосрочен план би могла да доведе до преосмисляне на някои от най-важните й характеристики: 

  • Разпадане на политически и икономически съюзи от държави и техните производни. 
  • Разпадане на международни организации. 
  • Миграция на хора от големите мегаполиси към малки градове от една страна и миграция на хора от градовете в селата от друга страна. 
  • Промяна на градската плътност. 
  • Промяна на глобалния въздушен трафик на хора и карго стоки.  Ограничаване на зависимостта от международни доставки (за всякакви жизненоважни продукти). 
  • Огромно влияние на социалните мрежи и неконтролирано разпространение на невярна информация, което ще наложи ограничения на използването на тези мрежи за определени периоди от време.

Частни сценарии за националната сигурност на държавите от региона в условията на пандемия от коронавирус

Ситуацията на Балканския полуостров в сферата на националната сигурност в условията на пандемична обстановка породена от коронавируса може да се развие според три най-вероятни частни сценария за държавите от региона: 

Първи сценарий „Държава в условията на тежък грип“ (оптимистичен сценарий). При тази хипотеза на първи сценарий се предполагат: 

  • При настъпването на пролетта и лятото значително ще се забави процента на заразяване на гражданите на държавата и наложените ограничителни мерки в условията на карантина, също ще способстват за това. 
  • Броят на смъртните случаи в страната ще бъде няколкостотин като епидемия от тежък грип. 
  • Карантинните ограничения в света и на Балканския полуостров ще бъдат намалени само до държавите със сериозни огнища на коронавирус. 
  • Търговските и икономическите отношения постепенно ще се върнат към нормалното си състояние и туристическия и авиационния сектор скоро ще се възстановят. 
  • Не се предвиждат сътресения по отношение на националната сигурност на пострадалата държава.

 Втори сценарий „Държава в условията на полицейски час“ (умерен сценарий). При тази хипотеза на втория сценарий се предполагат две отделни предпоставки, а именно: 

  • Голям брой заболели на глава от общия брой на населението на държавата, което води до натоварване и изтощаване на почти до краен предел на здравната система на страната и системите, които я поддържат. 
  • Втората предпоставка по настоящия сценарий включва множество рестриктивни мерки, като една от основните е въвеждането на полицейски час за всички граждани на държавата.

При втория сценарий „Държава в условията на полицейски час“ може да се акцентира на общия знаменател, че кризата няма да приключи в рамките на следващите шест месеца до една година, което от своя страна ще повлияе значително на БВП на държавата и годишния растеж ще бъде отрицателен.

Този сценарий обаче се различава по това, как страната ще се справи с кризата, а именно с използването на нетрадиционни мерки, произтичащи от извънредното положение в държавата като поддържа строги карантинни условия или дори блокира определени региони (както в Италия), отделни градове, дори и квартали в градовете, отделни села, тотално ограничаване на движението на гражданите в цялата страна или се опитва да се върне към нормална икономическа дейност, дори когато се занимава с голям брой болни пациенти. 

Трети сценарий „Нефункционираща държава в условията на военно положение“ (песимистичен сценарий). При тази хипотеза на третия сценарий се предполага болестта причинена от коронавируса да излезе извън контрол, което води до срив на системите за здравеопазване, социалната система, правоохранителната и правоналагащата система, транспортната система, продоволствената система на страната, системата на публичните услуги и води до загуба на доверие в правителството и властите. Контролът върху всички жизненоважни системи за оцеляването на държавността и гражданите на страната се преподчиняват на върховния главнокомандващ на въоръжените сили на страната. Страната започва да функционира по законите на военното положение. Налагане на комендантски час и всеобщи рестриктивни мерки за справяне с не функциониращите системи в страната. При тази хипотеза на третия сценарий е необходимо да се поддържа подготвеността и здравето на военнослужещите в предходните два сценария във времевия порядък (на първи и втори сценарий), така че да могат да бъдат разрешени проблемите с националната сигурност на пострадалата държава. Основната цел на въоръжените сили при този сценарий е да подпомагат гражданската система и поддържат във форма атрофиралите системи на държавността в новата среда за националната сигурност на страната.

Много би била опасна комбинация от огнището на коронавирус в държавата, комбинирана с многобройни проблеми със сигурността и бюджетен дефицит, както и евентуална политическа криза би било изключително проблематично.

Заключение

В заключение може да се обобщи, че националната сигурност на държавата в условията на пандемията от коронавирус доказва, че предполага не само премеждия, но и поражда нови възможности за устойчиво развитие и самозадоволяване на страната в различните секторни направления: продоволствие, здравеопазване и фармация, развитие на нови производствени мощности за задоволяване на нуждите на страната в кратки срокове с висока добавена и технологична стойност.

В тази ситуация могат да се намерят още положителни моменти породени от кризата причинена от коронавируса, а именно, че създалата се неблагоприятна ситуация може да се разглежда като вид „реално учение“, което имитира извънредната ситуация и позволява на засегнатата държава да изучава и прилага механизми за самостоятелно укрепване на националната сигурност на страната, чрез социалния и национален имунитет, по-специално чрез активиране на гражданското общество, насърчаване на отдалечената работа и преодоляване на претоварванията в болници, както и правилното и нормално функциониране на всички системи от сферата на националната сигурност.

Автор: полковник доцент доктор инж. Галин ИВАНОВ

Източник: postvai.com

Тази информация достига до Вас благодарение на информационна агенция Булпресс!

Новини по региони

Видин Монтана Враца Плевен Ловеч Габрово Велико Търново Търговище Русе Разград Силистра Добрич Шумен Варна Бургас Сливен Ямбол Стара Загора Хасково Кърджали Пловдив Смолян Пазарджик Благоевград Кюстендил Перник София област София

Тази информация достига до Вас благодарение на информационна агенция Булпресс!